58

Motocicleta nu mai porneste! Ce sa fac?

In 9 cazuri din 10 motocicleta nu porneste din cauza bateriei descarcate sau a contactelor imperfecte de la baterie. Un alt motiv ar putea fi o problema la circuitul de incarcare a bateriei, dar acest lucru se intampla destul de rar.

In primul rand verifica contactele bateriei. Un contact oxidat, un scurt cu masa inseamna de obicei o alimentare intermitenta, o functionare proasta a releului de incarcare (regulatorul de curent) si o pornire cu probleme. Daca sunt contacte slabite sau oxidate, acestea se curata cu o perie de sarma si spray de contacte.

Daca motocicleta nu porneste dupa curatarea contactelor, trebuie verificat daca bateria este incarcata si daca mai functioneaza corect. Daca dupa o incarcare lenta, completa, pe charger, bateria se descarca de la sine in mai putin de 48 de ore inseama ca aceasta trebuie schimbata.

Bateriile cu gel, fara intretinere, sunt de fapt cele mai sensibile. In cazul in care nu sunt folosite timp mai indelungat, ele trebuie incarcate inainte de depozitare si mentinute la minim 60% nivel de incarcare. Din pacate distribuitorii si cei care se ocupa de depozitarea acestora in magazine nu respecta aceasta cerinta ceea ce duce la scaderea performantelor bateriei chiar inainte de a fi puse in vanzare. In plus, chiar daca au garantie pe viata, durata lor de viata este mai mica decat la cele obisnuite deci pastrati factura si chitanta pentru a le putea returna in momentul in care nu mai functioneaza corect.

Un alt motiv pentru care bateria se descarca rapid si nu se incarca este functionarea incorecta a releului de incarcare (rectifier / regulator). Aceasta componenta preia curentul generat de stator, il transforma din curent alternativ in curent continuu si aduce intensitatea si tensiunea acestuia la un nivel constant. In cazul in care motocicleta este folosita pentru distante scurte, cu multe opriri (in oras), bateria nu are timp sa se incarce intr-un singur drum. Din aceasta cauza, de fiecare data releul va trebui sa dea mai mult curent decat in mod normal, si pentru a incarca bateria si pentru a alimenta circuitele motocicletei. Acest lucru duce la uzura prematura a componentelor electronice si, intr-un final, posibil la distrugerea releului.

O simpla inspectie vizuala a releului ne poate arata daca acesta este defect: in 90% din cazuri, o parte din cablurile care intra in releu au izolatia innegrita. Verificarea releului se poate face intr-un service, sau cu ajutorul unui multimetru, urmarind procedura de masurare din manualul de service al motocicletei.

No related content found.

Click to share thisClick to share this